Finally mountains again

I'm in Dushanbe, the capital of Tajikistan. The last 3 days were tough. The heat in the dessert is a killer. I cycled for about 390km and hitched a ride for about 150km. It's just too hot and I avoided several problems by not staying another day in Uzbekistan (hotel registration, money changing,..).

It feels a bit stupid to only stay 1 week in Uzbekistan. I really liked it (and I paid about 125€ for the visa). But then it is already mid - July and I'd miss the perfect season to go the mountains of Pamir and Tian Shan, which is really were I want to go.

Read below about the last few days..

Ich bin in Tadschikistan, in der Haupstadt Dushanbe. Es sind endlich wieder Berge in Sicht. Bevor es ab morgen früh (Donnerstag, Tag 119) auf den Pamir - Highway geht, gab es heute nochmal eine Verschnaufpause und einige Reparaturen am Bike.
Uzbekistan war toll, zum Ende hat mich die extreme Hitze und die Wüste aber schon ganz schön geschafft (siehe Einträge unten).

Day 114: I couldn't get a train or bus to Samarkand. I started cycling for a bit but the extreme had me worried. Knowing that there is a 450km stretch of dessert ahead of me I opted for a shared taxi to Bukhara. It was a good idea. The dessert was amazing but I didn't fancy cycling there. Vast nothingness, endless, and extreme heat. I enjoyed watching the sunset from the car.
I realized that had I received the Turkmenistan visa on the day it was rejected I would probably have arrived in Bukhara the same day. So I'm back on my route. From here on out I'd like to continue by cycling only.
Bukhara us another ancient silk road town. Many medrassas, caravanserais etc. are thousands of years old and well maintained. It's amazing and wonderful, definitely worth a visit.
There is a huge bike bazaar here and I stocked up and replaced some gear so I'm ready to hit the mountains of Tajikistan. The Tajikistan visa went down without a hitch; all online, very easy.

Tag 114: Ich bin Bukhara, der heiligsten Stadt Usbekistan und ein Highlight in Zentralasien. Von  Khiva gab es keine gute Möglichkeit weiter zu reisen. Ich bin ein Stück geradelt und wollte ab Urgench mit Bus oder Bahn nach Samarkand, aber es war auf Tage alles ausgebucht. So entschied ich mit 'geteilten Taxi' (mehrere Fahrgäste) nach Bukhara zu fahren. Ich bin sicher, dass ich mehr als die beiden anderen Mitfahrer zusammen bezahlt habe, allerdings sind 25 US-Dollar für 450km schon sehr billig.
Bukhara ist atemberaubend (wie Khiva, aber anders). Man fühlt sich, wie in einem Film. Es gibt unzählige tausend Jahre alte Gebäude (Medressas, Minarets, Caravanserais, etc), die sehr gut erhalten und gepflegt sind. Eine Reise hierher kann ich nur wärmstens empfehlen. Samarkand soll sogar noch 'besser' sein, aber ich entschied, dort nicht hin zu fahren. Der dortige Grenzübergang nach Tadschikistan ist geschlossen und somit ergäbe sich ein erheblicher Umweg.
In Bukhara hab ich noch ein paar andere Bike-Tourer getroffen. Sie kamen über Turkmenistan, scheinbar hab ich nix verpasst und mein Umweg war insgesamt ziemlich interessant.
Hätte ich das Visum für Turkmenistan bekommen, wäre ich ungefähr zum gleichen Zeitpunkt hier eingetroffen. Ich bin also wieder auf der geplanten Route. Von hier würde ich gern nur noch per Rad weiter voran kommen. Ich bin gespannt was das Schicksal für mich als nächstes in Petto hat.
Übrigens: Das Visa für Tadschikistan hab ich problemlos erhalten. Online, einfach, 70€ für 45 Tage, inklusive Permit für die Bergregion GBAO. Wenn ich ein Land wäre, würde ich es wie Tadschikistan machen, einfache Visa-Erteilung, aber dafür preisintensiv (naja, für Iran, Usbekistan und Turkmenistan sind die Visa schon erheblich teurer; Kirgisistan und Kasachstan ist kostenlos).

Day 115: I should have bought new tyres in Bukhara. Only 50km out of town I realized my back tyre is wobbling. After 100km I had to throw it out.

Yet I still cycled 160km, despite the heat. It was great. I feel really motivated now that I am near the end of the dessert and getting closer to the mountains of Tajikistan (and Kyrgyzstan).

Even though I wanted to only cycle from here on out, I am considering getting a lift for a 100 to 150km. I could avoid a lot of problems (eg hotel registration laws: Need to register with a rather expensive hotel at least every three nights). Also I'm running out of Uzbek cash and I have only big notes left to change.

Lots of people sell huge melons on the road side, they are cheap but just too big and heavy, where are all the apricot and apple sellers?

Today I drank between 12 to 15 litres of water/soda/energy drinks/beer.

Tag 115: Heute bin ich fast 160km gefahren. Es war der beste Bike-Tag seit langem. Es ging weiterhin durch die Wüste bei sengender Hitze. Jetzt wo ich fast am Ende der Wüste bin, fällt es allerdings erheblich leichter mich zu motivieren. Ich schätze, dass war ein großes Problem für mich seit Nord-Iran.
Seit heute bin ich auch wieder auf meinem Ersatzreifen unterwegs. Die Seitenwand meines Hinterreifens hat es zerfetzt, ich weiß nicht wieso. Den Reifen hatte ich erst seit Istanbul drauf, also rund 5000km. Von der Qualität des Schwalbe Marathon Mondial bin ich schon sehr enttäuscht (nicht zu vergessen die 13! Plattfüße, die ich mit diesem pannensicheren Reifen bereits hatte).
Im Prinzip ist das Wetter hier super, es könnte zwar etwas kälter sein, aber irgendwas gibt es ja immer auszusetzen.
Dummerweise werde ich es wahrscheinlich in den nächsten 2 Tagen nicht bis zur tadschikischen Grenze schaffen, was zur Folge hat, dass ich mich erneut irgendwo in einem Hotel registrieren lassen muss.  Es gibt hier so absurde Registrierungs-Gesetze. Die Strafen bei Verstößen sind erheblich (mehrere 1000€, wenn man erwischt wird. Checks gibt es an der Grenze. Mein Kumpel Nam musste in Azerbaijan bereits 180€ Strafe zahlen bei einem kleinen Fehler!). Eine einfache Möglichkeit für mich wäre, ein Stück mit Bahn/Bus/per Anhalter zu fahren. Eigentlich wollte ich ab Bukhara nur noch mit dem Rad vorwärts kommen, aber ich will mir auch nicht die ganze Sache unnötig verkomplizieren. Mal schauen, was sich morgen so ergibt.

Day 117: First thing of the day - I had to fix my front wheel. As I parked the bike at night the front tyre got a massive cut. That's both tyres broken in less than 2 days. I can still cycle with this one, I have to because my spare tyre is already on the back wheel. Plan is to get new tyres in Dushanbe.
Just before noon I reached the border to Tajikistan. I heard lots of stories about this border, involving thorough checks and bribes. It was very hot (again) and I didn't mind spending some time in the air - conditioned buildings out of the sun.
On the Uzbek side I went through five or six checks, didn't have to bribe anyone though. My registration papers were checked twice and I had to show EVERYTHING to the customs officer. I enjoyed it though, making it very ceremonial. I think the customs officer enjoyed it too. He seemed to warm up to me during the hour long procedure and was almost friendly at the end. He seemed disappointed that I didn't have any drugs.
He also browsed through all the photos and questioned me about a German power plant that was visible in the background of an early picture.
The Tajik side was very relaxed, no one seemed to work (or wanting to do so).
The roads were much better after the border. In Tajikistan the people seem to be much more religious: About 50% of the women were head scarfs. Beer/alcohol is not readily available everywhere (I think the first 10 or so shops I saw didn't sell it).
Again, like in Iran, no one is wearing shorts but many clothes instead. Heck, it's forty degrees outside.

Tag 117: Am Vorabend, als ich mein Bike abstellen wollte, hat es plötzlich laut gezischt und die Luft aus dem Vorderreifen war in Sekunden komplett raus. Erst am heutigen Morgen wurde das Ausmaß des Schadens deutlich: Ein fast 2cm langer Schnitt in der Seitenwand des Reifens. Die 125km bis Dushanbe hab ich damit noch geschafft, den Pamir - Highway kann ich damit aber nicht in Angriff nehmen. Dushanbe scheint die letzte Möglichkeit für sehr lange Zeit überhaupt noch irgendwelche Ersatzteile zu bekommen.
Endlich wird es wieder bergiger, die Temperaturen kühlen mit zunehmender Höher langsam etwas ab (immer noch über 40°C).
Die berüchtigte Grenze erreichte gegen 11 Uhr. Ich wurde alleine auf usbekischer Seite 6 Mal gecheckt, 2 Mal wurde meine Hotel - Registrierungen überprüft und einmal, beim Zoll, musste ich ALLES komplett auspacken, zudem wurden alle Fotos überprüft. Dave und ich hatten in Ostdeutschland ein Foto vor einem Kraftwerk gemacht, zu diesem (und ein paar weiteren Fotos) wurde ich intensiv ausgefragt. Im großen und ganzen ging aber alles problemlos. In den Gebäuden gab es eine Klimaanlage und draußen glühte die Sonne, da hätten die Grenzbeamten sich ruhig mehr Zeit lassen können.
In der tadschikischen Grenzstation hat eine Person am Schreibtisch geschlafen, eine spielte Schach am Computer und 2 haben sich gelangweilt. Wie in einem ganz normalen Büro würde ich sagen.

It's good here in Dushanbe. There are several coffee shops around where I can get decent coffee, a rarity on this trip.
Ice cream is extremely cheap here and in Uzbekistan, but not great (it had been really good in Iran).

Luckily I found some bike parts on the local bazaar today. The tyres are Chinese but seem alright. Can't really be worse than the Schwalbe tyres I have used so far.

Tomorrow (day 119) I will start cycling the famous and spectacular Pamir -Highway. With a little detour to the Wakhan-valley the planned route is about 1000 miles / 1500km long. Through the mountains, several 4000m high passes. The weather forecast is perfect. I hope to meet some cyclists on the way. I have met quite a few so far but it never worked out to cycle together.

I failed to buy a local sim card here. It should have been possible but the sellers wanted to see a Tajik passport.

I suppose the Internet will be scarse, so don't worry about me if I don't post anything here or Facebook or komoot for a while.

CU soon, Martin

I'm großen und ganzen ist Dushanbe ganz nett. Es gibt einige Cafés mit gutem Café, auf dem Bazar konnte ich neue Reifen bekommen und das Wetter ist traumhaft. 

Leider konnte ich keine Sim - Karte kaufen. Es wird wohl nicht ganz einfach in den nächsten Tagen/Wochen irgendwo Internet zu finden. Also keine Sorgen, wenn ich mal 2 Wochen nichts von mir hören lasse..

Bis dahin alles Gute, 

Martin 

Finally some thoughts about Uzbekistan
First of all: It is hot! Very dry heat, no clouds. Scolding.
It's not too bad though, I like the heat and it'll be cold again soon enough when I reach the mountains (the highest pass on the Pamir highway is more than 4600m high! That's in Tajikistan or Kyrgyzstan though).
There are many cyclists around in the Uzbekistan country side (and the cities too). I'm having lots of of little races with locals here; they like kicking my ass on their 50 year old bikes :)
The locals seem to enjoy life and this gives this place a relaxed atmosphere. In most of the rivers/canals people are swimming and enjoying the sun.
The roads are almost of Georgian quality (pretty bad) but the rest of the infrastructure seems well maintained and surprisingly clean.
I like the local food. The most common one is Somsa, it's like a roll but filled with beef and onions, very delicious. There are clay ovens everywhere that are used to make them. 2 or 3 are enough for a good lunch and one is less than 50 cents.
Oh the money: The Uzbek Som is worthless. About 6000 to 7000 is 1€ (black market rate). The biggest available bill is 5000 Som but I haven't seen one yet. Usually you get huge piles of 1000 Som bills, it's really strange to carry around such huge amounts of money.
Like in Kazakhstan the people here are predominantly Muslim. However in reality  most are not practicing their religion. I'd say they are as much Muslim as I am Christian. Ethnically the population is mixed with apparently many of Asian origin but also a lot of Russian and Turkmen descent. I still stand out a lot with my blond hair and fair skin.
I noticed a lot of Chevrolets on the street. I guess this is an effect of Uzbekistan serving as a military base for the US during the Afghanistan war and the resulting benefits for the country.
I read a lot about the Uzbek police being very harsh but so far I've only had positive encounters. The border crossings should be interesting though.

I cannot upload more pics. I think the Internet is too slow :(


Mehr Fotos kann ich wegen dem langsamen Internet hier nicht hochladen. 


Check facebook.com/peakbikepeak 

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